 Door modelvoorbeelden tijdens de les wiskunde klassikaal aan te brengen, leren de leerlingen niet alleen de basistechnieken, maar leren ze ook wat het denkproces is bij het maken van zo'n oefening. De leerling leert door een expert in actie te zien. Typisch zijn daarbij de leergesprekken, zodat de leerlingen ook gestimuleerd worden om zelf mee te denken. Maar oefeningen klassikaal maken heeft ook een nadelen. Zo kan de leerling zijn/haar kunde moeilijk kunnen inschatten. Zelfs door de leerlingen even zelf te laten proberen, weten ze dat de oplossing straks toch besproken wordt. Dat vangnet wordt al snel een excuus: 'ik wacht liever tot de oplossing aan bord maak, want anders maak ik fouten'. Hoewel het zelf proberen, en dus ook zelf fouten maken, net een manier van lezen is...
Door modelvoorbeelden tijdens de les wiskunde klassikaal aan te brengen, leren de leerlingen niet alleen de basistechnieken, maar leren ze ook wat het denkproces is bij het maken van zo'n oefening. De leerling leert door een expert in actie te zien. Typisch zijn daarbij de leergesprekken, zodat de leerlingen ook gestimuleerd worden om zelf mee te denken. Maar oefeningen klassikaal maken heeft ook een nadelen. Zo kan de leerling zijn/haar kunde moeilijk kunnen inschatten. Zelfs door de leerlingen even zelf te laten proberen, weten ze dat de oplossing straks toch besproken wordt. Dat vangnet wordt al snel een excuus: 'ik wacht liever tot de oplossing aan bord maak, want anders maak ik fouten'. Hoewel het zelf proberen, en dus ook zelf fouten maken, net een manier van lezen is...  
In dit practicum maken de leerlingen zelfstandig oefeningen tijdens de les, waarbij ze gebruik maken van oplossingssleutels. Dat lijkt erg handig, maar ze moeten er wel verstandig mee omgaan:
