De jongeren van vandaag zijn meer dan ooit plichtsbewust en willen ook echt wel wiskunde kennen en kunnen. Wij als leerkrachten horen dan ook hun honger naar kennis op een kwaliteitsvolle manier te voeden, hen voldoende uit te dagen met aandacht voor wat zinvol en haalbaar is, voorzien van alle ondersteuning die zij verdienen. Aan de know-how die we in hier in huis hebben, zal het alvast niet liggen. Als we iets mochten leren uit de contacten die we tijdens de vele nascholingen hebben gelegd, dan is het wel dit: Vlaanderen bulkt van competente en gedreven (wiskunde)leerkrachten.
Beluister ook het interview met Els Vanlommel op Radio 1.
Zie ook het artikel op vrt NWS 4 wiskundeleraars komen met eigen leerplan: "We hopen dat andere scholen mee op de kar springen". Zie ook het artikel in Het Nieuwsblad Wiskundeleraars pakken uit met eigen leerplan: "Want ambitie om achteruitgang te keren, lijkt volledig weg". Zie ook het artikel in Het Laatste Nieuws Vier leraars komen met eigen leerplan: "De basiswiskunde ontbreekt".
Op woensdag 23 mei kwam deze kwestie aan bod in het Vlaams Parlement, naar aanleiding van twee ingediende vragen. Bekijk de opname van de plenaire vergadering of lees het verlag van deze plenaire vergadering .
Maar net dat houdt een gevaar in: een (nog) groter wordende ongelijkheid tussen scholen, en dus ook bij leerlingen. Hiermee raak je aan een fundamenteel principe: elke leerling in Vlaanderen verdient het om voldoende uitgedaagd te worden, om voldoende kennis te krijgen.
De werkelijke hoogte van de lat wordt nu nog meer afhankelijk van de school waar je loopt, en werkt zo de sociale ongelijkheid alleen maar meer in de hand. Wie wat minder op school gezien heeft en het thuis breed genoeg heeft, kan zich veroorloven om dure, externe bijlessen te volgen om zo de slaagkansen voor een vervolgopleiding in het hoger onderwijs te verhogen. Denk aan toelatingsproeven en ijkingstoetsen. Wie het minder breed heeft thuis valt uit de boot.
En dat hoort niet: het niveau van het onderwijs dat op school wordt aangeboden, moet voldoende hoog te zijn zodat elke leerling optimale kansen krijgt, en dat voor elke school in Vlaanderen!
Dus wie zich afvraagt waarom we dit doen, en of dit wel nodig is: Vrijheid zonder voldoende hoge (minimum)eisen leidt tot maatschappelijke ongelijkheid. En dat aanvaarden wij niet!